English |  فارسی |  پشتو |  Русский  


صفحه اول/ نقش پشتونها در افغانستان
  تاريخ   |   علم وفرهنگ   |   شعروادبيات   |   طنزوفکاهی   |   سياست   |   اقتصاد   |   و...   |
ديدگاه هاي ارائه شده در نوشته هاي ارسالي بيانگر آراي نويسندگان مي باشد و لزوما مبتني بر موافقت ادارهء «فارسی.رو» با اين جهت گيري ها نيست. مسوليت اين نوشته ها مطابق قوانين اداري و جزايي روسيه فدراتيف و نورم هاي حقوقي بين دول منوط به نويسندگان است.
[1] [2] [»»] 
2011-10-14 01:24:06
من ایرانی هستم و فقط علاقه به مسائل افغانستان باعث شده تحقیقات زیادی در باره ترکیب جمعیتی آن بکنم.البته علاقه من به فارسی زبانان این دیار(هزاره و تاجیک فرقی ندارد همه ما فارسی زبانیم و به این زبان دلبستگی داریم) که به مشابه هم وطنان زبانی من هستند نیز در این علاقه موثر بوده است.
ترکیب زبانی و قومی افغانستان به نقل از سایت سی آی ای و کنگره آمریکا در سال 2010 است.البته مشخصا این آمار حدودی است و هیچ کدام را نمیتوان آمار صحیح دانست:

از لحاظ قومی:
پشتونها 42%
تاجیک 31%
هزار 10%
آیماق 2%
ازبک 9%
ترکمن 2%
بلوچ 1%
نورستانی و عرب 3%

بر طبق این آمار فارسی زبانان اعم از تاجیک و هزاره و آیماق میشوند 43% که اکثریت زبانی کشور را تشکیل میدهند.اما امار زبانی باز متفاوت است اینطور که
فارسی 50%
پشتون 35%
ترکی (ترکمن و ازبکی) 11%
سایر زبانها 4%
دلیل این آمار هم این است که 7% از پشتونهای شهرنشین در ولایات غربی مثل فراه و هرات و سایر ولایات شمالی فارسی زبان شده اند.

منابع
سایت کنگره آمریکا:
http://lcweb2.loc.gov/frd/cs/profiles/Afghanistan.pdf

سایت سی آی ای:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2098.html

در نتیجه فارسی زبان اکثریت مردم افغانستان است و توسط بسیاری هم به عنوان زبان دوم گویش میشود.هر کسی زبان اولش فارسی باشد فارس مسحبو میشود چه تاجیک چه هزاره چه ایرانی چه سمرقندی و بخارایی و حتی پشتون فارسی زبان فرقی ندارد.پس اگر حق و حقوقی باشد که بر پایه زبان قرار باشد در افغانستان توزیع شود باید فارسی زبانان در اولویت باشند.

به عنوان کسی که از بیرون قضایای افغانستان را مطالعه میکنم به نظرم فدرالیسم و جدا بودن از پشتونها راهکاره مناسبی برای غیر پشتونهاست.زیرا پشتونها در طول تاریخ ثابت کردند خود مالک ابدی سراسر افغانستان میدانند و حتی اگر الان قدرتی داشته باشند اراده و انگیزه انجام اعمالی که در دوران نجیب الله خان و طالبان رخ داد را دارند.من به همزبانان عزیزم در خراسان (یا اوغانستان یا هرچه اسمش را بگذارید) پیشنهاد میکنم حواسشان به این اعمال باشد.اعمالی مانند طرح ناقلین که باعث میشود ترکیب قومیتی یک ناحیه بهم بخورد و طالبان بسیار راحت در آن نفوذ کند و باعث خرابی و مشکلات بعدی شود.در هیچ قسمت از ایران ما پشتون نداریم پس چطور است که دقیقا آن طرف مرز در ولسوالی گلران در ولایت هرات پشتون زندگی میکند؟یا همین قضیه در باره کندوز هم تکرار شده است و طالبان سعی داشت در باره مزار شریف و بلخ هم اجرا کند.این اعمال بجز برای این است که فارسی زبانان را از سایر هم زبانانشان جدا سازد و انها را آماده بلعیدن نماید؟
جوابامیر از تهران33495
2011-07-13 12:34:14
من با تعويض نمودن نام افغانستان 100% موافقم
چون از زماني كه اين نام بر روي اين كشور گذاشته شده
ديگر اين كشور روي خوشي نديده و چنانچه از نامش نمايان است.
افغان به معني (( گريه فغان ناله و و و.... را داراست .
جوابنويد32967
2010-10-12 20:23:59
وداع از پروان:
سلام برادران متدین و مسلمان! زمانی بود که این کشور بنام خراسان یاد میشد حتی پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) و یاران ایشان این کشور را بنام خراسان می شناختند همه مردم در زیر چتر اخوت و برادری زنده گی میکردند ولی زمانی که نادر شاه بر اریکه قدرت نشست نام این کشور را منحصر به قوم خود یعنی پشتون کرد افغان یعنی پشتون و ستان یعنی سر زمین پس ما این را چه تعبیر کنیم ما افغانها ما باشنده گان سرزمین افغانستان ما مسلمانان امروز نیاز به علم و دانش نیاز به ترقی پیشرفت همه گانی اخوت برادری برابری و هم فکری داریم! ای برادران مسلمان! بیایید این نسل جدید که ما و شمایان هستیم اذهان خود را از همچو مزخرفات و تبعیض گرایی بشوییم و همه چیز را به کام فراموشی بسپاریم تا باشد که در ایند چند روزی اسوده خاطر و برادرانه زنده گی بکنیم اگر ما و شمایان واقعا متوجه یک زنده گی ارام در زیر چتر اسلام و یک زنده گی کاملا بی درد و رنج و به دور از هم چو مسایل خرافاتی و تبعیض گرایی در داخل افغانستان باشیم پس بیایید همه با هم دست به دست هم دهیم و این افغانستان که سالهاست می نالد و فریاد ان زمین و اسمان را گرفته و میگوید بس است! به لحاظ خدا بس است! این جنگ و جدال مرا خسته ساخته! مرا پراگنده و بیگانه ساخته! دیگران ایند و همه هست و بود مرا ببرند ولی شما با وجودی که در این خاک زنده گی می کنین مگر در غقلت و بی خبری!
و من الله توقیق
جوابomid 31159
2010-03-12 15:13:16
سلام
سلام به همه انسان های که زیرچتری بنام افغانستان زندگی میکنند.
به نظرمن گذشته را صلوات. بیایید از همین حالا مثل حلقه های زنجیر دست به دست همدیم و این
سرزمین را بسازیم
جوابعلی29740
2009-10-30 11:33:41
بیداد!

بخاطر حذف دشنام و توهین.
جوابافغانستان.رو28806
2009-10-30 11:28:05
آرش ياسا:
مزدوران و اجیران با فرهنګ خارجی: اولا نام این برنامه تان از کجا شروع میشود شما خجالت بکشید این برنامه تان از فارس ګرفته شده که خود نمایانګر وطنفروشی تان و غلام بودن ایران مې باشد پشتونها نه مې ګوید که شمما نام نداشته باشد ولې از خو مثلا تاجک- ولې متاسفانه که شما از نظریات مسوم کننده ایران خود را ازاد نګاه کرده نه مې توانید. با شما چه فرق مې کند که بنام پشتون یاد شوی یا بنام فارسها یکی هم بنام شما نه مې ماند. بد بختی دریجا است که شما مریض های روانی از پشتونها ازادی میخواهی وزیر بالهای مسموم کننده فارسها خود را راحت احساس می کنی که واقعا شرم است. اګر غلت باشد ازین نام شرم اور تان اقتباس همه چیزها بر اورده مې توانی .
جوابروستا28805
2009-05-31 09:17:04
خوشحال از کابل:
من فکر می کنم به جای اين خيال پردازی ها فکر شود چطور ميتوان از حالت بحرانزده گی افغانستان را در آورد بهتر باشد.
در همين خيالات بوده ايم که به اينجا رسيده ايم وبه همين هوس های سياسی ای بچه گانه مان مورد سوء استفاده ها قرار های سياسی اجنبيون قرار داريم
درين فکر بودن از اين و آن گفتن به عزيزان.
جوابآرش ياسا27968
2008-12-17 15:42:07
افغانستان روزگاری مهد تمدن و فرهنگ بود ولی از وقتی قبیله ای بی فرهنگ و دشمن تمدن به قدرت رسید با تمدن و فرهنگ و پیشرفت وداع کرد و همش در جنگهای میان برادران و هم خوانواده ها گذشت. طبیعت این قبیله خشونت و جنگ است آنهم نه جنگ بر سر کدام هدف نیکی بلکه جنگی از سر جهالت.
جوابپیمان27219
2008-11-29 15:08:52
اگر چه نوشته خیلی سطحی است اما بخشی از وافقیت را بر ملا میکند.اینکه افغانستان یک کشور چند قومی است.واقعیت مسله هم همین است که در افغانستان هیچ قومی بیشتر ۳۰٪نیست و هویت افغانی افغانستان هم نادرست است و باید نام افغانستان تغیرکند تا همه باشندگان این سرزمین خود را شامل افغانستان بدانند.چون به جز از پشتون ها هیچ قوم دیگری افغان نیست.اما البته فاشیزم قوم پشتون با اتکا به بیرون خود را اکثریت نشان داده و مانع اصلی تشکل ملت در این کشور شده است.برای همین هم دموکراسی و تحقق آن با مشکل روبرو است چون قبیله خود را در یک نظام دموکراتیک و بدون تبعیض بیرون از قدرت احساس می کند برای همین مانع اجرا و تحقق آن است. با امید روزی که فقط در کشور ما انستان و انسانیت حاکم باشد نه قوم و قبیله.
جوابآریایی27121
2008-08-06 12:07:36
سلام بردران و خواهران
شما را به خدا قسم میدیهم که پشت تاجک پشنون و این و آن نگردید بیایید وطن خود را آباد کنیم تا ما وشما و اولا د های ما آینده خوب داشته باشند لطفا
تمام کسانیکه این قسم موضوعات را دامن میزنند دیکته شده خارج هستند در اسلا م عرب نسبت به عجم و بر عکس کدام فضلیت ندارد تبعیض در اسلا م حرام است
و از تمام دوستان خواهش میکنم که از رهبران دفاع نکنند تمام آنها خاینین بودند و هستند .
جواباجمل ا26574
2008-02-18 11:41:14
خوشحال از کابل:
آقای خوشحال توپست ترازآنی که درین مواردنظربدهی.
جوابمحمداویس ازهرات25532
2007-11-13 21:26:52
سلام دوستان عزير.
۱-اگر متوحه شده باشيد که هميشه موضوعات ملی را کشور های خارحی برای تحکيم ساطه و
تفوذ خود در کشور ما برای بيثبات ساختن ان دامن ميزنند.
۲-در داخل کشور گماشتگان انها و کساتيکه از طريق غير مشروع ميخواهتد بقدرت برستد
با احترام
ارادتمند شما آرين
جوابآرين24865
2007-10-07 08:25:50
هميشه می گويند که پشتون ها اکثريت اند ولی من فکر نمی کنم. پشتون ها با دروغ خود را اکثريت می تراشند. از سرشماری بيطرفانه می هراسند و ممانعت می کنند تا دروغ شان برملا نگردد. فکر می کنم پشتون ها بيشتر از ۲۵ درصد نفوس مملکت نيستند.
جوابمسعود24503
2007-10-07 08:22:32
مسعود اگر خاين است يا خادم، ميگذاريم به تاريخ و تاريخ دانان تا فيصله کنند. از شما خوهشمندم از ياوه سرايی های طفلانه خود داری کنيد.
جوابکامران24502
2007-10-07 08:20:30
در افغانستان ديگر هيچ قومی بالای قوم ديگری حکمرانی نخواهد کرد. قدرت رياست جمهوری نيز بايد از قومی بودنش بيرون شود و ريس جمهور بر اساس دانش و برنامهء سيساسی - افتصادی اش انتخاب شود، نه بر اساس پشتون بودنش.

شخصآ با پشتون ها مشکلی ندارم و برايم مهم نيست اگر ريس جمهور بعدی پشتون باشد ولی مهم اينست که پشتون ها بايد بدانند که زمان، زمان ديگری است و ذهنآ خود را آماده سازند به تغييراتی که احتمالآ آمدنيست. مثلآ ديدن يک تاجک به صفت ريس جمهور، يا يک هزاره.

ضرور نيست که تنها پشتون رهبری را در دست داشته باشد (هر چند رهبری امروزه شان ظاهريست). من آرزو دارم اين مريضی پشتون ها برطرف گردد تا صلج پايدار برقرار شود و همه مردمان اين سرزمين در فضای برادری و برابری زندگی کنند.
جوابکامران24501
2007-08-06 12:36:48
دچنګاښ دمياشتې شلمه نېټه وه خبرشوم چې په بګرام کې دامريکايانو له هغه زندان څخه چې هيچاته دبنديانو سره دليدنې اجازه نه ورکول کيږي نهه تنه افغانان چې له طالبانو سره دتړاو په تور نيول شوي راخوشي کيږي .که څه هم له يوې خواډير خوښ شوم چې دغه بي ګناه افغانان به خپلو کورونو ته لاړشي اوددوي کورنۍ چې دمرګ او ژوند لارې يې څارلې ورته خوشحاله شي . په ډيره بيړه دملي پخلايني د کمسيون په لور مې چې دکابل ښار په دريمه کارته کې پروت دي حرکت وکړ ، هلته په رسيدو سره سم په دواړو دروزاوکې دامنيتي کسانولخوا له تالاشۍ وروسته هغه سالون ته لاړم چې هروخت به په کې له بګرام څخه دراخوشي شويو بنديانوسره کښيناستلو . چې کله سالون ته دننه شوم نو داسې سپين ږيري کسان ناست وو چې تابه ويل دکوم ولايت څخه راغلي قومي مشران د ي اودکمسيون له مشر صبغت الله مجددي سره ګوري .دغه اوږده ايره لرونکيوسپين ږيرو کسانوته چې ګوري نودهريوپرمټ بيل بيل نمبرلګيدلى اوټول يورنګه جامې لري نو پر ې پوه شوم چې همدغه کسان له بګرام څخه راخوشي شوي دي.په دغه نهوتنو کې يوکس چې بلخ ولايت اوسيدونکي وو د ٢١ کلونوعمردرلودپاتې کسانو کې چې يويې ٧٤ او بل يې ٧٦ کلونوعمردرلود پاتې ټولو ٦٠ او٥٠ کلونو شاوخاکې عمرونه لرل .ژر ژر مې خپل مايک دستيج پرسر کښيښود اوددې په خاطر چې له وخت نه مې ګټه ترلاسه کړې وي دکانفرانس له پيل وړاندې مې له دې خوشي شويو کسانو سره خبرې پيل کړې . لومړى کس چې مخامخ راته ناست وو ٧٦ کلن حاجي عنايت الله چې دغزني ولايت دآ ب بند ولسوالۍ دړنډه خيلو دکلي مشر اوپخوانۍ جهادي قومندان وو.حاجي عنايت الله ښکلې سپينه اوږده ږيره درلوده اوترې ومې وپوښتل حاجي صاحب ته يې هم بګرام ته وړئ وې ؟ ده لومړى خپل سر وښوراوه اوبيايې راته ويل ، بلې! ماخو له دې دولت سره مرسته کړې او ١٤٥ ميله دجهاد دوخت وسلې مې ورته تسليم کړي اوخپله دمجددي صاحب دګوند ( دنجات جبهي ) پورې اړوند قومندان پاتي شوي وم . نوموړي ويل دشپې ناببره يې امريکايان کورته راغلل او له کوره يې په داسې حال کې راويست چې لاسونه يې ولچک اوسترګې تړلې وي .ده ويل چې به بګرام کې يې داسې چمونه راسره کړي چې دويلو نه دي اوداسې ډوډۍ يې ورکړې چې هغه دانسان دخوړلو نه وه . نوموړي دکميسيون چارواکيوته وويل چې څه جرم خو يې نه درلود چې امريکايانو بګرام ته يوړ اويوکاله نه زياته موده يې په دې بند کې پرته له دې چې څه جرم يې کړي وي پرې تيرې کړي

نوموړي ويل چې دي امريکايانو په خپله نه دي بيولى ولې په ولسوالۍ کې يې اوس هغه پخواني کمونسټان مقرر شوي چې دکمونسټانوپه وخت کې يې به يې ډير بدکارونه کول اوددوي (دمجاهدينو)له ويرې سيمې ته نه شواي راتلاي ،چې هماغه کسان اوس امريکايانوته ددوي شيطا نت کوي چې القاعده دي .. په دغو کسانوکې تر ټولو مشر ٧٦ کلن حاجي عنايت الله او تر ټولو کشر دبلخ د چمتال ولسوالۍ اوسېدونکى ٢١ کلن کمالدين و . ټولوراخوشي شويو بنديانو ، په يوه خوله ادعا کوله چې د شخصي تربګنيو له مخې د امريکايانو لخوانيول شوي وو .له بګرامه راخوشي شوي ټول د خوست ، فراه ، غزني ، پکتيا او بلخ اوسېدونکي وو ، چې له يوکال نه تر يو نيم کاله پورې يې د بند موده تېره کړې وه . ټولو راخوشې شويو کسانوپه يوه خوله په زندان کې له ناوړه چلندڅخه دکمسيون چارواکوته شکايت کاوه ددغه راخوشي شويو بنديانو په ډله کې د يوې کورنۍ د دريو غړو چې يويې سپين ږيرى پلار اودوه زامن و هم راخوشي شوي وو . دوي چې دخوست اوسيدونکي او ښار کې دامريکايانوهډې ته نيږدې ژوند کوي، پلاريې ٧٤ کلن حضرت ګل او دده دوه زامن ستار ګل او قديرناست وو . دوى ويل چې په خوست کې يې د امريکايانو پوځې اډې ته نــــږدې کورکې ناست وچې امريکايان يې يو ناڅاپه د شپې دکوربام ته وروختل اولاس تړلي يې له کـــوره د څــــــه د باندې له يولک افغانيو سره له کوره په داسې حال کې ويستل چې تابه ويل ډرغټ مجرمان دي او بګرام ته يې يوړل

.دغو کسانو په زندان کې د اوبو اوکافي خوړو له نشتوالي څخه سر ټکاوه او ويل يې چې تراوسه په دې نه دي خبر چې په کوم جرم نيول شـــــــوي ؟ . په دې کسانو کې يوبل راخوشي شوي چې له ويرې يې خپل نوم نه ښوده ويل يې چې که په بګرام کې پرې تيرشوي حالت په اړه څه ووايې نوامريکايان به يې بندي کړي په افغانســـــــــتان.کې دامريکايانولخـــــوا افغانان په يوه اوبل نوم په دې تيرو پنځو کلونو کې کله دوي القاعده شي کله طالب اوکله هم ترهګر . دامريکايانولخوا دغه شان نيونو اوبيګناه زندان ته اچولو ډيرى شمير افغانان انديښمن کړي دي .امريکايان داسي افغانان له کورونوڅخه په توره شپه باسي اوبيايې اوبيا په امريکايې زندان کې له يوکال نه نيولې بياترڅلوروکلونوپورې وخت تيروي وروسته يې راخوشي کوي اووايې چې څه ګناه يې نه درلوده . دافغانانو دغه شان نيونه نوپوهيږم دکومو قوانينوله مخې کيږي په افغانستان کې دنافذه قوانينو له مخې هغه څوک بايد ونيول شي اونظارتخانې اوياتوقيف خانې ته واچول شي چې يايې جرم کړي وي اوياهم په داسې څه تورن وي چې هغه دقانون خلاف عمل بلل شوي وي .خو امريکايان دخپلو څرګندونوخلاف افغانان داسې نيسي چې نه يې والي نه ولسوال اونه هم امنيه قومندان اوياد سيمه ايزي پوستي پوليس خبروي .دچنګاښ دمياشتې په ٢٥مه شپه دوردګو ولايت دسيدابادولسوالۍ دجنجاي کلي ته امريکايان دشپې په يوه بجه ورغلي اودرې چورلکې يې په هوا کې تاويدلې اودوه يې پرځمکه ناستې وي . دوي دغه کلي ته په داسې شکل ورغلي وو چې تابه ويل دلته دمخالفينو کوم مرکز دي .دجنجاي په کلي کې دغه شين سترګو امريکايانوداسې ناروايې کړې چې پرونيو روسي يرغلګرو هم نه دي کړي .امريکايانولومړۍ په کلې کي دديني علومو ديوې کوچنۍ مدرسې دروازه په راکټ ويشتلې چې څو ک يې نه دي پيداکړي بيايې دکورنوپه تلاشۍ پيل کړي دي اوڅلوردروازې يې هم په راکټو ويشتلې اوپه خپل سر تلاشۍ يې کړي دي .دتلاشۍ په پايله کې يې دهمدې کلي اوسيدونکى برات خان يې له ځان سره بيولى چې ګواکي طالب خو دوه شپې وروسته يې خوشې کړ . دکليوالو په وينا برات خان دخلکو مزدوري کوي اودوه زامن يې ايران ته په مزدورى پسې تللي اوامريکايانو ته يې کوم چاراپور ورکړي چې القاعده دي .

امريکايان که دغه شان کليوته ورتګ پيل کړي اودخلکو کورونوتلاشي پيل کړي نوفکر کوم دغه شان کړنې به هيڅ افغان ته هم دمنلو وړنه وي دوي که نور نه پوهيږي تاريخ ته دې مراجعه وکړي اودپرونيو شين سترګوسره ددافغانانوعمل وګوري اوبيادې کليوته ورشي .نه پوهيږ م دولتي چارواکيو څوځلې ويلي چې افغانان نوردامريکايانو ورتګ دشپې لخوا نه شي زغملى ولې اوس ورته چوپه خوله ناست دي .
جواب علی دوست23174
2007-05-27 13:59:07
خاطره نوشين از کابل:
مسعود قهرمان ملی نی بلکه خاین ملی میباشد. شما میتوانید این سوال را در تمام افغانستان با یک جواب دریافت کنید که مسعود مانند همه رهبران دگر به نام جهادی خاین است و تاریخ این را ثابت خواهد کرد. این حقیقت تغیر نمیکند حتی اگر هزار ملیون کتاب در توصیف مسعود چاپ شود.
جوابخوشحال از کابل22051
2007-05-22 10:36:49
سلام وعلیکم از ما به تمامی هموطنان عزیز در سراسر جهان

زمانیکه مقاله مربوط به نقش ملیتها خصوصا پشتونها در افغانستان را مرور نمودم یک قطعه شعری که در جلد یک کتاب (که نامش متاسفانه یادم نیست ولی موضوع کتاب ریشه کنی احساسات قوم پرستی و نژاد پرستی البته نه وطن پرستی بود) در طی سفرم به کابل در دفتر یونیسیف دیدم به یادم آمد. که نوشته بود

نباشد آن قوم را افتخاری که دارد نفوس بی شماری
ولی آن قوم باشد آبرومند که دارد مرد کاری و هنر منذ

اگر به تاریخ دوران شاهی افغانستان نظر اجمالی بیندازیم به یک نکته ای آشکارا متوجه می شویم، اینکه پشتونها در طول زمان حاکمیت خود از شاهان سابق گرفته تا جدید ترین حذب آن(طالبان تبهکار) فقط خواهان پشتونها وصاحب یک ایده پشتونیزمی بوده است، و دو ملیت دارای اکثریت نفوس هر کدام به نوبه خود فقط و فقط به فکر نابودی یا تضعیف ملیت های در اقلیت دیگر بوده و تا توانسته آنها را با زور خمپاره و تفنگ سر کوب نموده است در حالیکه نه خود پیشرفت نموده نه گذاشته کسی دیگر تر قی کند. والا به یاد یک از گفته های قدیم می افتم که گفته اند یا مرد مرد باش یا نوکر مرد، ولی آنها نمی تواند هردو را قبول کنند. من به عنوان یک شهروند افغانستانی می خواهم اعتراف کنم که بلی نظر به آمار های درست پشتونها و به نوبت تاجکها از نگاه ازدیاد نفوس در ردیف اول و دوم قرار دارند ولی بیاید بررسی عمومی کنیم اینکه آیا آنها توانسته حتی به خودها خدمت کنند، بیاید از خدا بخواهیم که بجای آدم زیاد به ما استعداد بیشتر عطا کند، تا حد اقل قدرت درک و انتیگریشن ما به حد اکمال برسد، هموطنان عزیز بیاید از جزیره شمالی (نوردین آیلند) و افریقای جنوب عبرت بگیریم ، قوم وقوم پرستی را بگذاریم کنار و همین حس قوم پرستی را عوض کنیم با حس وطن پرستی وانسان پرستی.
جوابشریف از آذربایجان21962
2007-05-19 09:16:43
اسلام دین انقلابی ودگرگون اور است درجامعه که پیاده شود اننجامعه را ته ملکوت اعلای انسانی میرساند اما متاسفانه فهم ودرک ما ازاسلام بسیار اندک بوده ودرسطح بسیار ناچیزمی باشد وماتاکنون فقط اسلام را منحیث رسم باقی مانده ازنیاکان خویش نظر میکنیم وابرهای ضخیم ازبدعات چهره واقعی اسلام عزیز راپوشانیده که مابه اسانی نمینوانیم چهره واقعی اسلام که نقیه بیضا ازطرف پیامبر اسلام بفسیر شده ببینیم وگاه ازشرقیون وگاه ازغربیون اسلام توجیهات گونا
گون میشود واسلام واحد تعبیر های مختلف شده که باروحیه اسلام واقعی درمنافات است .
حسین احمد مدنی ازولسوالی درایم ولایت برخشان افغانستان
جوابحسین احمد مدنی21917
2007-03-03 14:53:30
ترکيب قومی افغانستان را ميتوان از روی نتيجه انتخابات رياست جمهوری تعين کرد که ۵۵ در صد در ان برای رئيس جمهور کرزی که پشتون ميباشد رای داده.
جوابذاکر20755
2006-09-13 18:56:39
همه در بخش نظرات نظر میدهند ولی جناب بابک در میان متن - عقده بد چیز است.
جوابنظام17746
2006-07-16 14:22:29
ترکيب دقيق قومی در افغانستان:
پشتونها: ۳۴٪
تاجکها: ۳۲٪
هزاره ها: ۱۸
بقيه ۲۶٪
جوابشاهين16081
2006-07-16 14:20:14
منوچهر جان لعنت خدا بر تو و همفکران نامرد تو باد که شخصیت بزرگی چون مسعود را که تاریخ جهان بدون ذکر کارنامه های جاودان وآزادیبخش او نا تکمیل خواهد ماند با کلمات زشت یاد کردی.
نامرد! در آنسوی دریا ها نان نامردی میخوری و قهرمانان وطن را ببدی یاد میکنی ننگ و نفرین برتو وبر همفکران جیره خوار و گدای تو باد.
اگر امروز درين کشور ميبودی برايت عظمت مسعود نمايان ميشد اما خوش بحال افغانستان که از لوث وجود نامردانی چون تو پاک است.
جوابخاطره نوشين از کابل16080
2006-05-27 20:18:36
حکمت الله نظری:
سوالهای به اصطلاح قومی که در دل هر افغان است، بايد به روی کاغذها برآمده و از طریق جرو بحث های سالم حل شود تا نباشد که باز به خونریزی بی انجامد.
جوابکریم14860
2006-05-27 17:25:22
بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام وعلیکم دوستان!

از آنجایکه بحث قومی میباشد من میخواهم در مورد دو نقطه نظر خویش را ارایه نمایم.

۱: اینکه پایتخت افغانستان به کابل تاجک نشین انتقال گردید مخالف استم. اولاً اینکه مردم کابل تاجک نیست دوم اینکه در کابل تاجک زیاد است به همین خاطر پایتخت به کابل انتقال نگردیده است بلکه نظر به نقطه جغرافیایی که کابل در افغانستان دارد انتقال گردیده است.
۲: نوشته شده که ریس جمهور پشتون ناگزیر به همزیستی و سازش با قدرت تاجکها پنجشیر است. این در ذات خود نفاق انداختن بین اقوام افغانستان است، و حقیقت اینست که پشتون ها همیشه اقتدار حکومت افغانستان را بدست داشته ایکه پشتون ها نسبت به دیگر اقوام سازش و همزیستی میکند این بخاطریکه همیشه حاکمیت افغانستان بدست ایشان است و آنها میخواهد هر کس که در افغانستان زنده گی میکند افغان است و از یک خاک است.
اینکه تاجکها به قدرت نرسیده ویا گاهی هم که رسیده مانند استاد محترم ربانی کرسی ریاست جمهوری را اولاً به اساس کشمکشهای با رهبران جهادی داشت از ارگ بیرون و به نقاط مختلف کابل انتقال داد و بلآخره به ولایات.

در اخر مخواهم بگویم که هنوز هم بالای زخم های مردم افغانستان نمک نریزید همین قوم پرستی بود که افغانستان را مرکز تروریزم ساخت و هر کشور به منافع خود از آن استفاده کرد.
بیایید بجای این بحث های علمی؛ فرهنگی را مورد بحث قرار دهیم.
جوابحکمت الله نظری14854
2006-05-23 18:51:47
دوستان گرامي سلام‌ !
مضمون نوشته شده در مورد ساختار اتنيكي افغانستان بسيار سطحي است . نميتوان به اين ساده گي روابط نهايتا پيچيده درميان مليتها را در يك كشور كه در طول سده ها به ميان آمده ، شكل گرفته و انكشاف كرده ودر رقمزدن تاريخ آن ملت نقش اساسي را بازي ميكند تشريح كرد. روابط بين مليتهاي افغانستان را بايد در هر مقطع تاريخي جدا جدا مطالعه كرد .از تشكيل حكومت ابدالي تا امروزفرازو نشيب هاي فراوان در تاريخ ماد يده شده . اينكه افغانستان تا امروز وجود دارد و بحرانهاي ناشي از استعمار انگليس در قرن ۱۹ وتجاوز شوروي در آخرقرن ۲۰نتوانست اين كشور را تجزيه كند و ازبين ببرد ، نشان عمق روابط برادري و اتحاد ميان مليتهاي ماست . قيام حبيب الله كلكاني بر عليه نظام اماني ريشه در اصلاحات عجولانه شاه امان الله مرحوم دارد . دادن رنگ مليتي به آن اشتباه محض است . نقش اسلام را نيز نبايد در طول تاريخ بر روابط مليتها فراموش كرد. متاسفانه ديده ميشود كه دانشمندان روسي يا نميتوانند ويا نميخواهند منصفانه اوضاع كشور مارا تحليل كنند . آنچه ارتباط به حوادث بعد از سقوط رژيم نجيب الله ميگيرد و اينكه چرا مجاهدين در كابل به جان هم افتادند علل فراوان دارد و تنها مسأله مليتها علت اصلي نيست . طالبانرا همه ميدانند كه استخبارات پاكستان با پول اعراب و تأئيد ايلات متحده امريكاو به منظور برگشتاندن ارامش وامنيت و سركو ب گروه هاي از كنترول برآمده مجاهدين بوجود آورد . فاكتور مليت را پاكستانيها برآن افزودند تا نفاق در بين ما عميق تر گردد . افغانستان خانۀ تمام افغانهاست همه باهم برادروار درآن زندگي كرده و در روز معركه مردانه براي پاسباني از آن خون پاك خودرا ميريزم .
جوابعزيز روفي14718
2006-05-15 14:31:10
در جواب برادر حسين:
فکر نمیکنم بدرت نام حضرت حسين را به همین منظور بالايت گذاشته باشد. نميدانم از اسلام خبر داری با انرا يه اساس عملکرد چند نفر که در ظاهر مسلمان اند توجيه ميکنی. لطفاْ در مورد مطالعه کن. واقعيت اين است که اسلام ازادترين و انسانی ترين روش زندکی ميباشد و در مورد اينکه از ان بيروی ميکنی يا نه کار خودت است و جواب ان را هم خودت خواهی داد اما هرگز به خود اجازه نده تا بر اعتقادات بيشتر از يک مليارد انسان روی زمين توهين نمايی.
اميدوارم در مورد نظراتت فکر دو باره کرده و از ابراز نظراتت به طور احساساتی خودداری نمايی.
درست است که اشخاصی از نام اسلام استفاده کرده و عمل های کرده اند که هر مسلمان از ان در حیرت می افتد اما صادقانه قران کریم و احادیث شریف و احکام امامان دین را از نظر بگذرانید که ایا چنین چیز های در اسلام است؟
برادر خيرخواهت
مطهرشاه اخگر
کابل - افغانستان
جوابمطهرشاه اخگر14421
2006-05-15 14:07:13
در ارتباط به مساله نظر خود را بعداْ خواهم گفت اما در اول ميخواهم در ارتباط به سخنان آقای اشکبار از کانادا چند نکته ابراز نمايم:

جناب اشکبار از کانادا! شما در مورد شخصيت قهرمان ملی افغانستان نظر شما کاملاْ ناقص و دور از حقيقت است. به نظر بنده معلومات شما در مورد افغانستان و مسايل آن همانقدر دور است که شما از افغانستان. به گونه مثال شما نوشبه ايد که نجم الدين وثيق (که در اصل واثق است) والی بدخشان توسط مسعود به قتل رسيده است. من در مورد چيز های ديگرش چيزی نمی گويم فقط همينقدر ميگويم که واثق والی بدخشان نه بلکه قوماندان قطعه نظامی در ولسوالی بهارک بدخشان بود و از همين جا عدم اگاهی شما مشهود ميشود.

ديگر اينکه از انسانهای تحصيل کرده و با ادب هزگز از الفاظ زشت چون (منحوس) هزگز استفاده نمی کنند و اين نشاندهنده ان است که شما از ادب و اخلاق هم بهره يی نداريد.

بعداْ در مورد اقوام افغانستان ميخواهم بگويم که لطفاْ ديگر بيگانه ها را اجازه ندهيد به نام های مختلف منجمله زبان ما را از هم جدا نمايد.
به نظر بنده هر افغان همانقدر تاجک است که همانقدر بشتون و همانقدر ازبک است که همانقدر هزاره و ساير مليت ها. بيروزی افغانها در اتحاد انهاست و هر افغان بايد اين حقيقت را بداند و دشمانان افغانستان را رو سيه کند. افغانستان ملک همه افغانهاست و چيزی که از همه بيشتر ميتواند ما را گرد هم جمع نمايد اسلاميت و افغانيت است و بس. اينکه کدام قوم اکثريت است و کدام قوم اقليت تا هنوز هيچ محاسبه و احصايه درست در دست نيست.
جوابم.ا14419
2006-05-14 23:28:19
منوچهر اشکبوس:
طی ۱۰۰ سال اخير حاکميت و تماميت ارضی کشور دو بارزير خطر رفته است: ۱- دوران بچهء سقو، ۲ - دوران استاد ربانی.
جوابنادر14410
2006-05-14 21:33:33
اشکبوس از کانادا
دوستان گرامی درود به تک تک شما که قبول زحمت میکنید و با مطالعات و تحقیقات و ترجمه هایتان اذهان مردم بلاکشیده ای ما را روشن میسازید به امید اینکه ما هم بتوانیم در کنار هم برادروار بدون در نظر داشت دین و ملیت زندگی کنیم و یک افغانستان واحد و یکپارچه را بسازیم.

من شخصا فکر میکنم که نمام اقوام افغانستان وظیفه دارند که خود را مربوط به کشورشان بدانند. در گدشته ها هم پدران ما متحدانه در حفظ استقلال آن سهیم بودند. دذ جنگ مقابل شورویها و حتی در مداخلات بی شرمانه ای پاکستان که ظاهرا به کمک مجاهدین بعد از بر آمدن شوروی از افغانستان بر جلال - آباد حمله نمودند متحد شدند و ملیشه های پاکستانی را چنان شکست دادتد که قادر نبودند که اجساد مرده های شان نقل بدهند.

فقط بعد از شکست دولت دکتور نجیب الله و رویکار آمدن رژیم مجاهدین بود که دولت ما چندین پارچه شد وحدت ملی ما زیر خدشه دار شد و حتی استقلال سیاسی مملکت ما به خطر مواجه شد. این ستمی بود که توسط عده ای از افراد خودخواه و جاطلب بر مردم ما تحمبل گشت. درین بدختی و شخص حکمتیار و باند شورای نظار برهبری مسعود( منحوس) نقش عمده را بازی نمودند. اگر احمدشاه مسعود سایر ملیتها و اقوام را در دولت شریک میساخت و آنها را از خود نمیراند با مسولیت میتوان گفت نه طالب میبود و نه امروز کشور ما بار دیگر زیر ضربات بیگانگان خورد وریزه میشد. مسعود کسی بود که در روز سوم به قدرت رسیدن مجاهدین دشمنی با حکمتیار را آغاز کرد و در سومین هفته پیروزی هزاره کشی را غرب کابل سازماندهی کرد. مسعود حتی به آنهاییکه در وی از یک طبره جو ویخوردند رحم نکرد. او چندین نفر از شخصیتهای بزرگ جهادی مربوط به جمعیت اسلامی را بی رحمانه ترور کرد که میتوان از جمله از نجم الدین وثیق والی بدخشان و مولوی محمد علم والی بلخ نام برد. مسعود چندین پلان شوم و نافرجام را بجان محمدموسی توانا یکی از بنیانگذاران جمعیت اسلامی نیز طرح کرد. آخر استاد توانا به دوستم پناه آورد.

اینجا گفتنی است که ما نباید دیگر به کسی اتکا کنیم جز وحدت ملی خودما. کسانیکه هنوز هم برای خدشه دار ساختن وحدت ملی ما تلاش میکنند در فرجام مثل (( مسعود)) و باند تبهکار شورای نظار ذلالت و خقارت و نفرین مردم افغانستان نصیبشان است.
موفق باشید.
جوابمنوچهر اشکبوس14409
2006-05-09 15:14:29
شما تاريخ را خوب پی بردند امیدوارم که مردم افغانستان دکر از تفرقه بازیها دست بردارند. ومن فکر میکنم کسی که از شورای نظار طرفداری میکند اکر از هر قوم افغانستان باشد، جفا است به تمامی مردوم افغانستان. چون با بوجود امدن این کروپ تفرقه اندازی به اوج خود رسیده و انها بقا خود را در تفرقه اندازی می بینند. تفرقه بینداز و حکومت کن

جوابصمد14277
2006-05-07 16:35:16
حسین:
برادرم حسين جان سلام بر شما در هرگوشه دنيا که هستيد!
این حقیقت را همه افغانها میدانند که کیها با سرنوشتی این ملت بیچاره تحت نام اسلام بازی کرد
و وطن مارا بدستور اربابان خارجی شان به يک ويرانه تبديل نمودن.
اسلام هرگز تاريک نيست و هرگز اجازتشنج را نميدهد ولی اين مسلمانها ست که اسلام را طوری ديگری معريفی کردند. تعصب قوم برستی و ملیت گراهی را در خانه مشترک ماافغانها دامن زدن و صدها هزار انسان بیگناه را به نا حق به شهادت رساندن.
جوابسيف الدين14224
2006-05-04 06:33:00
سيف الدين:
درود برهمان بوت پرستی که دارای مکتب انساندوستی وتمدن دوستی بود .اسلام راببین که حتی ازعریان بدنیا آمدن اطفان هم مخواهند جلوگری کنند وبربدن حیوانات ازجمله . خرها وشادیها . مخواهند حجاب اسلامی بیپوشانند تاانسان ها متوجه لذت بردن آنها ازهمدیگر شان نشوند. داستان مردی که بجرم بحرکت درآمدن تنا سل خرش دربازار قندهار به لت کوب قنداقهای تفنگ بدستان طالب روبروگردید .ومجبور شد کتش
را درآورده تنا سل خرش را محجوبه نموده تعهد سپرد تا خرش درانظار مردم آنگونه که حکایت رفت مستی
نکند را حتما بیاد میاورید . ویا آن زن جنوبی که در برابر یک قاطرمعامله شد . باعرض حرمت حضورمحترم سیفالدین درنشریه آزادافغانی . حسین
جوابحسین14166
2006-04-22 01:40:07
در چواب روئين خان بايد عرض شود که درست است جهان در اثر پيشرفتهای روزبروز تکنولوژی جديد تنگ شده ميرود ولی اين به ان معنی نيست که ملتهای جهان تاريخ وفرهنگ گذشته شان را از ياد ببرند. اگر اينطور ميبود ملتهای پيشرفته اروپايی وامريکايی اينقدر به تاريخ وملتهای خود افتخار نميکردند وبخاطر يک تيم فوتبال ويا ورزش ويا دست اورد جديددیگری اينهمه رنگ وبيرق خودرا برخ مردم نميکشيدند انها به ملتهای خود افتخار ميکنند وتاريخ خودرا ارج ميگذارند ولی برای ما ها يعنی کشورهای عقب مانده تبليغ برعکسی را ميکنند تا ماها نسبت به وطن وتاريخ خود بيعلاقه باشيم .وچون سدراه استعمار تاريخ وفرهنگ قوی کشورهای مورد نظر است ميخواهند با استفاده ازهمين قبيل حرفها حساسيت مردم را کم کنند وفکرهای ازينقبيل را درميان مردم کشورهای عقب مانده ترويج کنند که گويا عصر عصر جهانی شدن است .
در حاليکه کشورهای را که از قرن گذشته تا امروز زير سلطه دارند مردم انها به نان خوردن محتاج اند نه ديگر معدن ومنابع طبيعی دارند ونه مثل کشورهای بادار پيشرفته اند.
خلاصه اينکه بخاطر بدست اوردن کشوری بعنوان شکستاندن اولين ديوار سرراه باید تاريخ وفرهنگ ملی کشورهارا بشکنانند واينکار هم زمانی ميسر است که مدتهای طولانی کشوری را در جنگهای داخلی نگهميدارند تا بيسواد وفقير شود وانوقت خودشان با استفاده از چند نفر تربيه شده خودشان ازهمان کشور تاريخ ونام گذشته انرا طوری ترويج وتبليغ ميکنند که ديگر شکی باقی نميماند که دروغی در کار باشد.
مثلا همين کشور خودما افغانستان بيشتر از يک ونيم قرن است که استعمار انگليس وروس حالا امريکا مشغول انست وازهمان مدت تا حالا در گير جنگ داخلی است. در حاليکه در گذشته اين کشور بنام خراسان مرکز علم ودانش زمان خود بود از فارسی زبانان بخارا وسمرقند گرفته تا تهران وشيراز در گرد مرکزيتهای بلخ وبخارا وهرات وغزنی ميچرخيد ودر مجموع اين کشور خراسان ناميده ميشد مراکز علم ودانش داشت وزراعت وصنايع زمان انوقت بالا تر از هر کشور ديگری بود تنها روم وبعضی کورها به ان ميتوانستند همسری کنند ولی استعمار انرا سه توته ساخت ودرست نام مرکز انرا افغانستان بنام يک قوم گذاشت تا اتش نفاق شعله ور باشد وانقوم را با استفاده از دستگاهای مثل بی بی سی و سی ان ان وغیره همیشه اکثریت جلوه داده وبدین ترتیب از ملت شدن این کشور جلوگیری کند ودرعین حال کلمات بی اساسی را مثل جهانی شدن وبرادری وغیره را در دهن عوام قرار دهد تا باقی مانده را ازان طریق متزلزل سازد
جوابامين13870
2006-04-21 16:40:44
سلام متن نوشته شما قا بل درك است.بايد گفت كه افغان ويا افغانستاني ها بايد با در نظرداشت نياز زمان ، كه جهان ميرود با همي يكي شوند،بايد افغانها از كپسول تنگ قومي واتنيكي خارج وجهان و و طن خودرا بادرك حق بيني ،سازندگي، زيست مشترك وبه حفظ ارزشهاي ملي آن بيانديشند و افغانستان نوين را براي نسل هاي آينده طوري آباد سازند كه ديگر از مداخله خارجي ها براي ابد در امان باقي بمان.درس وحدت و همزيستي را شعار خود گردانند و به زندگي قبيله ئي و عشيره وداع گويند. اين است بخشئ از راه برون رفت بحرنهاي گذشته كه تا كنون ادامه دارد،. تشكر
روئين
جوابروئين13864
2006-04-20 11:01:46
ميگويند که قوم برستی بت برستی است

بااحترام

سیف
جوابسيف الدين13843
2006-04-18 14:19:45
معلوم میشود که نگارنده تاریخ افغانستان را حتی نظر به بعضی افغاها خوبتر میداند.
جوابانور13797
2006-04-17 11:10:47
امين سلام برادر:
ازاينکه تنها ارقام (یعنی تعداد اقوام) هميشه مورد توجه قرار ميگيرد معلوم ميشود که خوانندگان با موارد ديگر مقاله مواقف اند.
جوابعزيز13735
2006-04-17 00:16:26
نوشته ای ( نقش پشتونها در افغانستان ) از نظر تاریخی واز نظر تحلیل سیاسی اثر يک نويسنده ای خيلی سطحی نگر که در مسایل افغانستان ومنطقه معلومات کم عمقی دارد میباشد. متاسفانه چنین ابراز نظر های غیر مسئولانه که یاجعل کامل است یا از منابع مغرض در دسترس محققین تازه کاری که میخواهد به اصطلاح نوشته ای یا تحقیقاتی داشته باشد قرار میگیرد باعث سردر گمی های زیاد در میان جامعه ما که اکثریت مطلق ان در فقر معلومات بسر ميبرند ميگردد.

تاريخ معاصر افغانستان تاجکستان وهمسايگان ديگر نياز به مطالعه ای خيلی عميق دارد .از فيصدی اقوام داخل کشور گرفته تا نام کشورونام فيصدی کشور های همسايه ای افغانستان تماما درين دوقرن اخير که استعمار انگليس وروس در منطقه استيلا يافتند دستکاری شده ومطابق به ميل ومنافع کشور های متذکره در تاريخها نوشته وبيان شده است وبهمين سبب مردمان اين سرزمين سالها در جنگ وجهل بيسواد نگهداشته شدند تا روزی اگر تاريخ واصالت اصلی انهارا ازانها جدا سازند وتاريخهای ساخته وپرداخته خودرا جانشين ان کنند مردم در اثر جهل وبيسوادی ممتد متوجه اين اصل نگردند وانچيز قلابی را بر ان چيز اصل ارجعيت دهند.
جوابامين13726
2006-04-05 23:53:29
(( در مجموع در افغانستان وضعيت کاملا جالبی شکل گرفته است. رييس جمهور پشتون ناگزير به همزيستی و سازش با قدرت تاجکهای پنجشير است.)) خیلی دقیق گفته.

روزنامه وطندار بعد از انتقاد از داکتر عبدالله بسته میشود درحالیکه روزنامه (پرازتوهین و دشنام) پیام مجاهد به تبلیغاتی ضد بشری خود ادامه میدهد.
جواباکرم13525
[1] [2] [»»] 
پيام شما:
آدرس الکترونيکی: نام:
farsi  eng



© 2003-2007 نشريهء آزاد افغانی
كليه حقوق اين سايت متعلق به «افغانستان.رو» ميباشد
نظرات نویسندگان مقالات ممکن است مغایر با موضع اداره سايت باشد
استفاده از مطالب سايت با ذکر ماخذ آزاد است.